Arbetsmiljöpolicy 

- Bakgrund

STÄDMAX ska aktivt verka för att skapa en socialt, fysiskt och psykiskt sund arbetsplats för alla medarbetare genom att förebygga risken för arbetsskador och arbetsrelaterad ohälsa.

Minimikravet för verksamheten är att i alla avseenden följa lagar, förordningar och myndighetskrav. Arbetsmiljöarbetet ska även innefatta jämställdhet, mångfald, kompetensutveckling, inflytande och ansvar.

Ansvarsområden

Ledningen har ett övergripande ansvar för att verksamheten arbetar med arbetsmiljön enligt lagar, förordningar och uppställda mål.

Varje chef har ansvar för att medarbetarna följer det lagar och regler som finns och att arbetsmiljöarbetet är en del av den dagliga verksamheten. De ska också se till att arbetsmiljöansvaret är tydligt delegerat inom organisationen och att delge medarbetaren den information som finns i arbetsmiljöpolicyn.

Varje medarbetare har ansvar för att följa instruktioner och föreskrifter och att vara uppmärksamma på och genast rapportera eventuella risker och hot mot en god arbetsmiljö. De ska även alltid använda skyddsutrustning och skyddsanordningar som finns, samt följa säkerhets- och ordningsföreskrifter.

Mål för arbetsmiljöarbetet

  • Verksamheten ska bedrivas i lokaler som är ändamålsenliga, funktionella, tillgängliga och anpassade för alla.
  • Genom att erbjuda en stimulerande arbetsmiljö kan den enskilde individen trivas och fungera väl, vilket på längre sikt minskar ohälsa och skador på arbetsplatsen.
  • Det är viktigt att även tillse den psykosociala arbetsmiljön likväl som den fysiska.

Handlingsplan och rutiner

Det ska finnas handlingsplaner och rutiner för hur man förebygger och åtgärdar uppkomna problem.

Dessa handlingsplaner och rutiner ska vara väl kända för alla medarbetarna inom verksamheten.

Om olycksfall uppstår i arbetet ska ansvarig chef anmäla detta till Försäkringskassan, genom att göra en Arbetsskadeanmälan. Skyddsombudet ska även ta del av anmälan och underteckna Arbetsskadeanmälan.

Tillbaka till översikt >>